تفاوت های«موز» با پلانتین! | وب سایت بنیتو

تفاوت های«موز» با پلانتین!

پلانتین یا موز مخصوص پخت و پز، شیرینی کمتری دارد اما نشاسته ای‌تر ازموز است. موز شیرین به نام «موز دسری» نیز شناخته می شود اما پلانتین یکی از مواد غذایی ثابت در رژیم غذایی مردم ساکن کشورهای گرمسیری است. برخلاف موز دسری، پلانتین تقریبا همواره باید پیش از مصرف پخته شود. در حقیقت، مزه این میوه درحالت خام، چندان خوشایند نیست، از این رو، نباید گول ظاهر موزمانند آن را بخورید.

ارزش غذایی
پلانتین منبعی غنی از کربوهیدرات های پیچیده، ویتامین ها و مواد معدنی است. افراد بسیاری در جهان قرن هاست که از پلانتین به عنوان یک ماده غذایی استفاده می کنند. پلانتین منبع خوبی برای پروتئین و چربی نیست، از این رو، تنها بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل را تامین می کند.

تقویت گوارش
فیبر ماده مغذی مهمی محسوب می شود زیرا به گوارش بهتر و اجابت مزاج راحت‌تر کمک می کند. فیبر، مدفوع را نرم می کند و اندازه و وزن کلی آن را افزایش می دهد. مدفوع کم حجم راحت‌تر از روده عبور می کند، در نتیجه، از یبوست پیشگیری می شود.
دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از فیبر، ممکن است خطرهموروئید و بیماری دیورتیکولی، بیرون زدگی های کوچک کیسه مانند (دیورتیکول) از دیواره روده بزرگ را کاهش دهد. همچنین، فیبر احساس پری و سیری را تقویت و آهنگ گوارش را کند می کند و ممکن است به مدیریت کلسترول نیز کمک کند.

کنترل وزن
برخلاف آن چه بسیاری از مردم باور دارند، کربوهیدرات ها مواد بدی برای مدیریت وزن محسوب نمی شوند.فیبر و کربوهیدرات های پیچیده نسبت به کربوهیدرات های موجود درغذاهای پردازش شده، کمتر پردازش و آرام‌تر گوارش می شوند. آن ها احساس پری و سیری را برای مدت زمان طولانی‌تری پس از وعده غذایی حفظ می کنند که می تواند به معنای پرهیز از پرخوری و مصرف مواد غذایی ناسالم باشد.

سرشار از آنتی اکسیدان ها
پلانتین حاوی تقریبا ۳۲ درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامین C در هر فنجان است.
این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد.پلانتین منبع خوبی برای ویتامین B6 (پیریدوکسین) است. یک فنجان پلانتین برش خورده، تقریبا ۳۴ درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای این ماده مغذی را تامین می کند. ویتامین B6 به کاهش سطوح هموسیستئین که اغلب با بیماری عروق کرونر و سکته مغزی مرتبط است، کمک می کند.

از کجا پلانتین تهیه کنیم؟
پلانتین در کشورهای گرمسیری سراسر جهان، از آمریکای جنوبی و مرکزی گرفته تا کارائیب، آفریقا و جنوب شرق آسیا پرورش داده می شود. به عنوان یک محصول غیر فصلی، پلانتین در تمام طول سال در دسترس است.
در بسیاری از مناطق جهان، پلانتین به عنوان یک ماده غذایی ثابت در رژیم غذایی استفاده می شود و منبع خوبی برای تامین کالری مورد نیاز افراد ساکن در مناطق گرمسیری است. همچنین، پلانتین در سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی سراسر جهان به فروش می رسد.

تفاوت موز سبز و زرد در چیست؟
موزها معمولاً در حالی که هنوز سبز هستند، برداشت می شوند. این کمک می کند تا مطمئن شوید قبل از خرید، بیش از حد رسیده نباشند.بنابراین، ممکن است آن ها را به این رنگ در سوپر مارکت ها ببینید.
علاوه بر داشتن رنگ های مختلف، موز سبز و زرد به علل مختلفی متفاوت هستند:
طعم: موزهای سبز، کمتر شیرین هستند، در واقع طعم و مزه آن ها کاملاً تلخ است.
بافت: موز سبز محکم تر از موز زرد است و بافت آن گاهی اوقات مومی شکل است.
ترکیب: موز سبز نشاسته بالاتری دارد، در موز رسیده و زرد، نشاسته به قند تبدیل می شود.علاوه بر این، موز سبزدارای پوست سفت است در حالی که موز رسیده پوست نرم تری دارد.

به گفته وزارت کشاورزی آمریکا، یک فنجان پلانتین برش خورده (۱۴۵ گرم)، از ارزش غذایی زیر برخوردار است:
کالری: ۱۷۹
چربی: صفر گرم
پروتئین: یک گرم
کربوهیدرات: ۴۸ گرم
فیبر: ۴ گرم
پتاسیم: ۷۳۹ میلی گرم
ویتامینC : 27 میلی گرم
ویتامین A : 83 میکروگرم
ویتامینB6 : 0.44 میلی گرم
منیزیم: ۵۵ میلی گرم

بنیتو/ا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *